Usein kysytyt kysymykset

Miten haen LuottoRaha-kulutusluoton?
^^^
Voit tehdä luottohakemuksen sähköisesti luotonantajan Internet-sivuilla www.luottoraha.fi tai muulla luotonantajan ilmoittamalla sähköisellä etäviestimellä.
Voit hakea luottoa käyttämällä omia verkkopankkitunnuksia tai käyttämällä jotain muuta luotonantajan tarjoamaa sähköistä vahvaa tunnistusmenetelmää. Kun olet tunnistautunut kerran verkkopankkitunnuksilla tai muulla sähköisellä vahvalla tunnistusmenetelmällä, saat oman henkilökohtaisen PIN-koodin, jonka avulla voit jatkossa tunnistautua nostaessasi luottoa.
^^^
Miten LuottoRaha toimii?
^^^
Kun luottosopimus on tehty, voit nostaa luottoa omalle pankkitilillesi joko kerralla tai pienemmissä osissa tarpeesi mukaan. Noston voit tehdä kirjautumalla LuottoRahan palveluun verkkopankkitunnuksilla tai PIN-koodilla, jonka lähetämme tekstiviestitse positiivisen luottopäätöksen saatuasi. Nordean asiakkaille emme lähetä PIN-koodia. Kirjautuminen tulee tehdä verkkopankkitunnuksilla.
^^^
Kuka voi hakea LuottoRahan- kulutusluottoa?
^^^
LuottoRahan kulutusluotonhakijan tulee olla 20 vuotta täyttänyt ja hakijalla on oltava suomalainen henkilötunnus. Lisäksi hakijalla ei saa olla maksuhäiriömerkintöjä ja aiemman maksukäyttäytymisen tulee olla moitteetonta. Kehotamme asiakkaita arvioimaan oman maksukykynsä huolellisesti. Jos epäilet maksukykyäsi, on parempi jättää kulutusluotto ottamatta. Hakijalla tulee olla myös käytössään matkapuhelinliittymä ja sähköposti.
^^^
Mikä on PIN-koodi?
^^^
PIN-koodi on nelinumeroinen luku, jolla voit kirjautua LuottoRaha- palveluun. Lähetämme PIN-koodin tekstiviestitse positiivisen luottopäätöksen saatuasi. Säilytä PIN-koodi huolellisesti tai opettele se ulkoa, sekä varmista, että se ei joudu ulkopuolisten tietoon.
^^^

Olen unohtanut PIN-koodin?

^^^

Jos PIN-koodi on unohtunut tai sitä ei ole, tulee sisäänkirjautuminen tehdä verkkopankkitunnusten tai muulla tarjolla olevalla vahvan tunnistaumismenetelmän avulla. Tunnistautumisen jälkeen lähetämme sinulle uuden PIN-koodin tekstiviestitse.

^^^
Miksi minulle ei myönnetty kulutusluottoa?
^^^
Luottopäätös ei ole aina myönteinen. Yleisimmät syyt kielteiseen päätökseen ovat: 1) Tulosi eivät riitä luoton myöntämiseen, 2) Merkintä luottotietorekisterissä, 3) Lainahakemus on puutteellinen, 4) Hakija on alaikäinen. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli haluat tietää tarkemmin luottopäätöksestä.
^^^

Mitä kuluja minulle tulee jos otan kulutusluoton LuottoRahasta?

^^^
Perimme 14% nostoprovision jokaisesta nostosta. Tämä lisäksi perimme avoimelle lainapääomalle 48,7% nimelliskorkoa. Luoton hakeminen on ilmaista. Voit tarkastella maksueriä ja luoton kustannuksia tarkemmin täältä.
^^^
Paljonko LuottoRahan todellinen vuosikorko on?
^^^
Kuluttajasuojalain mukaan laskettu todellinen vuosikorko 2000 euron luotolle on 108,51%.
^^^
Paljonko LuottoRahan luottoraja on?
^^^
LuottoRahan luottoraja on 2000 euroa.
^^^
Paljonko on LuottoRahan miniminosto?
^^^
Miniminosto on 50 euroa.
^^^
Olen nostanut viime viikolla 100 euroa, voinko nostaa lisää?
^^^
Kyllä voit, mikäli luottorajasi ei ole täynnä, eikä sinulla ole erääntyneitä laskuja yrityksellemme. Voit nostaa oman luottorajasi puitteissa luottoa joko kerralla tai pienemmissä osissa tarpeesi mukaan. Nostamasi summan voit valita 10 euron tarkkuudella.
^^^
Mitkä ovat LuottoRahan yleiset luottoehdot?
^^^
Yleiset luottoehdot löytyvät aina ajantasaisena sivuiltamme. Suosittelemme tutustumaan luottoehtoihin huolellisesti ennen kulutusluoton hakemista. Luottoehdot tulee aina hyväksyä osana luotonhakuprosessia jokaisen luotonhaun yhteydessä.
^^^
Kadotin laskun, voinko saada laskun tiedot uudestaan?
^^^
Kyllä, voit tarkastaa tai tulostaa maksutiedot kirjautumalla sisään Oma LuottoRaha- palveluun, osoitteesta www.luottoraha.fi tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
^^^
Minulla on maksuvaikeuksia. En voi maksaa koko laskua eräpäivään mennessä, mitä teen?
^^^
Maksuaikataulun muuttaminen on mahdollista Oma LuottoRaha-palvelussa. Oma LuottoRaha-palveluun kirjaudut joko verkkopankkitunnuksillasi tai henkilökohtaisella PIN-koodillasi. Mikäli käytät S-pankkia, lähetäthän kuitin maksusuorituksestasi asiakaspalvelu@luottoraha.fi, jotta maksusi kohdistuu oikein.
^^^
Miten saan itselleni luottokiellon?
^^^
Luottoeston voi asettaa lähettämällä kiellon kirjallisena tai soittamalla asiakaspalveluun. Lainakielto on peruuttamaton ja koskee yrityksemme kaikkia lainapalveluita ellei toisin ole pyydetty. Tiesithän, että meidän yritykselle tekemä lainakielto koskee ainoastaan yrityksemme lainapalveluita.
^^^
Milloin kulutusluottoa voi hakea?
^^^
Luottohakemuksen voi lähettää milloin tahansa. Luottohakemuksia käsitellään arkisin 9:00-22:00, lauantaisin klo 11:00-18:00 ja sunnuntaina 14:00-17:00. Saat luottopäätöksen sähköisesti välittömästi käsittelyn jälkeen.
^^^
Kuinka kauan kestää, että saan luottopäätöksen LuottoRahalta?
^^^
Saat luottopäätöksen näytöllesi hakemuksen täyttämisen jälkeen muutamassa minuutissa. Jos et saanut vastausta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, joka auttaa sinua mielellään kaikissa asioissa.
^^^
Kauanko LuottoRahan noston tilisiirto kestää pankkitililleni?
^^^
Jos luottohakemuksessasi ilmoittama tilinumero on jossakin seuraavista pankeista; Nordea, Danske Bank, Osuuspankki, Säästöpankki, S-Pankki, Lähi Tapiola tai Handelsbanken, saat rahat tilillesi välittömästi myönteisen luottopäätöksen jälkeen ma - pe klo 9:00-22, la klo 11:00-18:00 ja su klo 14:00-17.00. Rahansiirrot muihin pankkeihin kestävät 1-2 pankkipäivää.
^^^
Miten kulutusluotto maksetaan?
^^^
Kulutusluotto maksetaan laskulla tai verkkomaksulla Oma LuottoRaha- palvelussa. Saat laskun luottohakemuksessa ilmoittamaasi osoitteeseen tai sähköpostilla. Lasku tulee maksaa siinä merkittyyn eräpäivään mennessä käyttäen viitenumeroa. Laskusta löydät kaikki tarvitsemasi tiedot lainan takaisinmaksuun liittyen.
^^^
Haluaisin laskun muuhun osoitteeseen kuin väestörekisteristä löytyvään osoitteeseeni. Onko tämä mahdollista?
^^^
Lähetämme laskun hakemuksessasi ilmoittamaan osoitteeseen, jonka ei välttämättä tarvitse olla väestörekisteristä löytyvä virallinen osoite. Lisäksi käytämme Itellan NetPosti-palvelua jolla LuottoRahan laskut on mahdollista saada suoraan sähköpostiisi. LuottoRahalla on kuitenkin oikeus päivittää osoite väestörekisteristä löytyvään osoitteeseen.
^^^
Voinko maksaa kulutusluottoni pois ennen eräpäivää?
^^^
Ennenaikainen takaisinmaksu on mahdollista. Voit maksaa luoton verkkomaksulla Oma LuottoRaha- palvelussa tai laskulla.
^^^
Kuinka kauan maksusuorituksen kirjautuminen järjestelmäänne kestää?
^^^
Maksaessasi verkkomaksulla Oma LuottoRaha- palvelussa, lasku kirjautuu maksetuksi välittömästi, mutta maksusuoritus kirjautuu kahden pankkipäivän kuluessa. Laskulla maksettaessa suoritus näkyy järjestelmässämme aikaisintaan seuraavana päivänä, normaalisti kahden pankkipäivän kuluessa. Viikonloput ja pyhäpäivät saattavat viivästyttää pankkien kanssa yhteistyössä suoritettavaa automaattista maksun kirjautumista.
^^^
Minulla ja puolisollani on yhteinen pankkitili. Minulla on jo kulutusluotto LuottoRahasta, voiko puolisoni hakea tästä huolimatta kulutusluottoa samalle tilinumerolle?
^^^
Puoliso voi hakea kulutusluottoa samalla tilinumerolla. Puolison kulutusluotto tai yhteinen pankkitili ei vaikuta kulutusluoton saantiisi.
^^^
Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Voinko hakea LuottoRahan kulutusluottoa?
^^^
Tunnistautuminen on mahdollista vain verkkopankkitunnuksilla, joten ilman tunnuksia kulutusluottoa ei voi hakea.
^^^
Miksi en saa hakemukseeni vastausta?
^^^
Vastaamme luottohakemukseen AINA, joko kielteisesti tai myönteisesti. Jos et hetkeen saa vastausta, tarkista että puhelinliittymässäsi ei ole palvelunumeroestoja tai saldoraja täynnä. Tarkista myös, että Internet-yhteytesi on toimintakunnossa. Jos kaikki nämä asiat ovat kunnossa, ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiantunteva asiakaspalvelumme pyrkii selvittämään ongelman.
^^^
Miten päivitän henkilökohtaiset tietoni?
^^^
Yleisten lainaehtojen mukaan LuottoRahalla on oltava hallussaan asiakkaan ajantasaiset henkilö- ja yhteystiedot. Omat tietosi pystyt päivittämään Oma LuottoRaha- palvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
^^^
Onko LuottoRaha turvallinen?
^^^
Kyllä, LuottoRahan palvelu on erittäin turvallinen ja luotettava. Toimimme tiiviissä yhteistyössä pankkien ja viranomaisten kanssa ja säilytämme asiakastietoja käyttäjätunnuksin suojatussa tietojärjestelmässä palveluntarjoajan suojatussa palvelin-ympäristössä. Ulkopuolisilla ei ole pääsyä tietoihisi.
Käytämme lainmukaista pankkien tarjoamaa vahvaa tunnistautumisjärjestelmää lainanhakuprosessissa. Näin varmistamme hakijan henkilöllisyyden. Mahdollisissa väärinkäyttötilanteissa toimimme yhteistyössä poliisin ja lakimiehen kanssa.


LuottoRaha on merkitty luotonantajarekisteriin, jota valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Kaikki rekisteriin merkityt kuluttajaluottoja myöntävät yritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen lainanantoon. Lisäksi virasto valvoo, että toimintatavat yrityksessä ovat lainmukaiset.


LuottoRahan asiakaspalvelussa on aukioloaikoinamme läsnä asiantunteva asiakaspalvelu, joka vastaa sähköposteihin ja puheluihin sekä huolehtii että jokaisen asiakkaan asiat tulevat hoidetuksi asianmukaisella tavalla.


Nämä kaikki asiat takaavat LuottoRahan lainapalvelun turvallisuuden asiakkaillemme.
^^^
Mihin asiakkaiden henkilötietoja käytetään?
^^^
Asiakastietoja voidaan käyttää vain yrityksen omaan asiakastiedotukseen ja luottotarkistukseen. Emme luovuta asiakastietojamme ulkopuolisille tahoille.
^^^
Olen saanut tietooni, että nimissäni on haettu kulutusluottoa minun tietämättä. Mitä teen?
^^^
Mikäli nimissäsi on tehty petos tai epäilet henkilötietojesi joutuneen väärinkäytösten kohteeksi, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme 09 315 77610 tai sähköpostilla asiakaspalvelu@luottoraha.fi. Muista liittää viestiin yhteystietosi, jotta tavoitamme sinut antaaksemme asiassa lisäohjeita.
^^^
En ole saanut laskua, onko minun maksettava?
^^^
Kyllä. Mikäli lasku ei ole tullut perille, sinun on oma-aloitteisesti otettava yhteys asiakaspalveluumme. Laskun puuttuminen ei oikeuta eräpäivän muutokseen. Laskutiedot on nähtävillä ja tulostettavissa aina myös Oma LuottoRaha- palvelussa.
^^^
Yhteystietoni ovat muuttuneet, pitääkö tämä ilmoittaa?
^^^
Kyllä. Yhteystietomuutokset (osoite, nimi, tilinumero, sähköposti, yms.) tulee ilmoittaa Oma LuottoRaha- palvelussa tai suoraan asiakaspalveluun.
^^^
Miten LuottoRaha on avoinna?
^^^
Otamme hakemuksia vastaan 24 tuntia vuorokaudessa, viikon jokaisena päivänä. Käsittelemme luottohakemukset välittömästi aukioloaikoinamme ma - pe klo 9:00-22:00, la klo 11:00-18:00 ja su klo 14:00-17:00. Aukioloaikojemme ulkopuolella tulleet hakemukset käsittelemme aukioloaikoina saapumisjärjestyksessä. Poikkeuksellisista aukioloajoista ilmoitetaan sivujemme uutisissa.
^^^
Miten tavoitan asiakaspalvelun?
^^^
LuottoRahan asiakaspalvelun tavoitat sähköpostilla asiakaspalvelu@luottoraha.fi tai puhelimitse 09 315 77610 ma - pe klo 9:00-22:00, la klo 11:00-18:00 ja su klo 14:00-17:00.